Ön itt van:

Főoldal Módszereink Egészséges táplálkozás

Egészséges táplálkozás

Az vagy, amit megeszel…- ez a fő elvem a saját családom és a gyerekek étkeztetésében is.

Kiemelt figyelmet fordítunk a különböző nyersanyagok beszerzésénél a minőségre- hisz régóta tudjuk: az étkezés szoros kapcsolatban áll az egészséggel. Nem mindegy, hogy milyen vegyszerrel kezelt zöldségféle, gyümölcs kerül az asztalra, nem mindegy, hogy mivel etetett, kezelt húst eszünk meg! Ezért csak garantáltan antibiotikum-mentes,szabadtartásban nevelt baromfiból készítjük az ebédet, s igyekszünk biotermékeket vásárolni!

Csak minőségi nyersanyagból, saját konyhánkon készítjük el a gyermekek ételét- lehetőség szerint magunk sütjük a kenyeret, a péksüteményeket- s ezek elkészítésében gyakran a gyerekek is tevékenyen részt vesznek.

Felvállaltuk a vegetáriánus és táplálékallergiás gyermekek táplálását is.

 

Egészséges táplálkozás kisgyerekkorban

Az egészséges táplálkozási szokások kialakítását kisgyermekkorban kell kezdeni.

A kutatások szoros összefüggést mutatnak a gyermekkori táplálkozás és a később kialakuló krónikus betegségek között.

A helyes táplálkozás nem jelenti egyetlen ételnek, élelmiszernek a tilalmát sem, azonban célszerű egyeseket előnyben részesíteni, mások fogyasztását csökkenteni.

Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek!

Bőséges fogyasztásra javasolt: elsősorban gyümölcsök, zöldség- és főzelékfélék, hal, továbbá barna kenyér, burgonya.

Mérsékelt fogyasztásra javasolt: nem zsíros húsok és húskészítmények, zsírszegény tej és tejtermékek, zsiradékok, tojás, tészta, száraz hüvelyesek.

Kerülni javasolt: édességek, fagylalt, cukrozott készítmények (befőtt, lekvár is), zsíros húsok, zsíros ételek, tejszín, cukor, cukros üdítők, só

Tápanyagok:

1. szénhidrátok

2. fehérjék

3. zsírok

4. vitaminok, ásványi anyagok

5. víz

6. rostanyagok

 

A kisgyermek étkezésének főbb szempontjai:

1. naponta rendszeresen, azonos időben.

(háromszori étkezés szükséges, négyszer kívánatos, ötször megengedett, a többi tilos)

2. a reggeli és az uzsonna legyen tejes étel

3. ebédre hetente 5-ször, vacsorára hetente 3-szor adjunk állati eredetű fehérjét

4. főtt tészta hetente 1-3-szor ajánlható második fogásként

5. a leves étvágyjavító hatású, helyettesíthető gyümölcslével

6. a gyümölcs kiegészítő táplálék ebéd, illetve vacsora után, ill. önállóan adható tízóraira.

7. édességet csak főétkezés után adjunk, étkezések között soha

8. megfelelő mennyiségű rost bevitele céljából célszerű a barna kenyér, korpás kifli, zabpehely, puffasztott rizs, kukoricapehely adása

9. fontos az esztétikus tálalás, a nyugodt légkör biztosítása az étkezésekhez

10. az étrend legyen változatos, sokszínű, próbáljuk ki rendszeresen új ételeket

Az étkezés nem kötelesség, nem szívesség. Sem dicséret, sem szidás nem jár érte, de jó, ha elérjük, hogy a gyermek örüljön neki.

Energiaszükséglet kisgyerekkorban:

1-2 év 1200 kcal 23-35 g/nap fehérje, 25-40 g/nap zsír, 100-160 g/nap szénhidrát

2-3 év 1400 kcal 23-35 g/nap fehérje, 25-40 g/nap zsír, 100-160 g/nap szénhidrát

3-6 év 1300-1600 kcal 50-55 g/nap fehérje, 50-60 g/nap zsír, 120-200 g/nap szénhidrát